donderdag 17 oktober 2013

MOEILIJKE VEZELS

Vorige week heb ik een nieuwe bestelling ontvangen. Het waren vooral luxe vezels. Van de baby camel had ik bij de vorige keer twee ons besteld. Het was zo zacht dat ik snel meer besteld heb. Namelijk bruine en creme kleurige baby camel, yak en tussah zijde. De zijde wilde ik met de yak en camel mengen. Eerst heb ik geprobeerd om de yak en de camel puur te spinnen op het spinnenwiel. Dat liep uit op een teleurstelling. De wol werd hard door de vele twist in de draad, maar als ik te weinig twist gaf, dan brak de draad heel snel. Daarna ben ik begonnen de camel te mengen op de kaardmolen. Dat ging vrij goed. Soms kwam er wel veel camel op de kleine kaardrol. Daarna heb ik er rolags van gemaakt, wat me makkelijk spinnen leek bij de korte vezels. Eerst een proef gedaan op het spinnenwiel, daarna op de Jenkins aegean spintol die 16 gram weegt. De spintol gaf het beste resultaat. Ik werd er helemaal blij van en ben een tijdje door gegaan met spinnen.

De grijze wol is yak ( deze vezels zijn nog korter dan de baby camel ), rechts is de baby camel die wat minder zacht aanvoelt dan creme kleurige baby die onder licht. Links is de tussahzijde. Deze ziet er in werkelijkheid wat geel/cremig uit.



vanwege de korte vezels,is het prettig spinnen met de rolags. De vezels zitten dan al een beetje om elkaar heen gedraaid. Bij het eruit trekken gaan ze nog meer in elkaar zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten